Sigur, este un tip de exagerare de-a mea pentru a vă atrage să revizitați o carte de secol 19, dar nu este una chiar atât de mare. Cuvintele care îi unesc pe Condrea HEXI PHARMA și Ghiță MOARA sunt: lăcomia, tragedia. Ambii au intrat într-un derapaj moral, social, din care le-a fost imposibil să se mai întoarcă.

Iată tragedia lui Ghiță, totuși. despre Condrea așteptăm justiția:

Tragedia lui „îți dorești mai mult decât poți duce”, tragedia lui Ghiță, cârpaci de încălțări. Tehnic, femeia-mamă, personajul înțelept al lui Slavici, enunță proverbul și sentința. Nuvela devine o exemplificare.

Aplicată la nesfârșit în opera sa, această schemă narativă doar în „Moara cu noroc” supraviețuiește. ["Moara cu noroc. Popa Tanda. Budulea Taichii", de Ion Slavici. Versiunea tipărită o găsiți aici. Aveți discount de 20% dacă folosiți codul de cupon LISTAISTODOR].

Ghiță și familia lui se mută la cârciuma „Moara cu Noroc”, unde speră ca banii să-l scoată din cenușiul existenței sale: bărbat cu nevastă, doi copii, soacră, viață fără primejdii. Cârciumăria înseamnă însă mai mult decât o contabilitate a mâncărurilor, băuturilor și călătorilor. Incapabil să stăpânească forța sălbatică a duhurilor locului, pierde tot.

Lică Sămădăul, oier și bandit, îl amețește cu jocul compromisurilor. Mereu indecis, Ghiță al nostru pierde banii, nevasta, viața. Deși citită și răscitată, ”Moara” lui Slavici n-a avut niciun efect în dezmățul sumelor mari și păcălelilor de la Caritas, FNI, imobiliare și al altor momente de psihoză colectivă în căutarea unui ban mai mult. Culmea, ne-am fi așteptat la mai mult.

De fapt, ce-i cu ficțiunea în momentul Slavici?

La 1881, când Slavici a odihnit după scrierea "Moarei", scrisul în România Mică era moral - cel puțin în privința prozei românești. Ce sens avea să scrii, dacă nu moralizai comunitatea ta? Aici este drama lui Slavici în literatura noastră. A devenit exclusiv moral. Asta înseamnă senilitatea cauză-efect; or, proza cât este ea de proză, are nevoie și de ceva aer de ficțiune, de nebunie.

Cine-i Ion Slavici (1848-1925)?

Din tată cojocar în Șiria Arad a ieșit atât de moral, încât persistă în morala absolută, adică în greșeală. Opera ca viața. Născut și educat în monarhia habsburgică, îi rămâne fidel - chiar dacă este român, și Țările Române intră în război împotriva acesteia pentru întregirea țării. Acuzat de spionaj, întemnițat de câteva ori pentru articolele sale antisemite și antidinastice, Slavici n-a înțeles dincontro bătea vântul. A rămas ca stânca - a fost depășit de vremurile dramatice și entuziaste ale împlinirii României Mari.

Plasat în morală, multul text de toate felurile al lui Slavici își pierde din seninătate. De ce? Unul dintre reflexele scriitoricești este să scrie despre moravuri. E simplu. Privești în jurul tău, trascrii ceea ce vezi, nu? Iar de la Slavici, morale au fost câte societăți? Așa că producători n-au lipsit.

Totuși, Slavici în "Moara". Avem mult exercițiu scriitoricesc în cazul lui și, de aceea, nu este greu să-ți placă ”Moara” și astăzi. Slavici chiar le nimerește stilistic, nu în norocul lui, ci în mecanismul său artistic - textul său este tipic pentru o lecție de "creative writing".

Cartea îi place Svetlanei Cârstean, poet:

"Nu știu alții cum sunt, dar eu când mă gândesc la «Moara cu noroc» văd un film hollywoodian în toată puterea cuvântului și cred că pe Lică Sămădău l-ar putea interpreta foarte bine Woody Harrelson. La restul casting-ului mai cuget. Timidul și blândul Slavici, căruia Eminescu îi recitea manuscrisele și i le trimitea apoi la revista «Convorbiri literare», a scris una dintre cele mai puternice și obsedante nuvele din literatura română. O citești și nu se poate să nu fii bântuit de personajele ei vii, verosimile până în măduva oaselor lor fictive. «Multe se zic despre mine și dintre multe, multe vor fi adevărate și multe scornite. (…) Voi fi făcut ce voi fi făcut, nu-i vorbă, dar am făcut așa, că orișicine poate să creadă ce-i place, însă nimeni nu știe nimic. (…) Eu voiesc să știu întotdeauna cine umblă pe drum, cine trece pe aici, cine ce zice și cine ce face și voiesc ca nimeni afară de mine să nu știe. Cred că ne-am înțeles?», zice Lică, și eu îl cred. Uneori îl cred mai mult chiar decât pe Vitoria Lipan, deși și ea, dacă ar interpreta-o Anna Magnani…".


#ListaluiIstodor e o campanie istodor.ro, continuarea proiectului editorial “101 cărți românești de citit într-o viață” (Polirom 2012; e-book-ul aici). Pe istodor.ro veți găsi, în fiecare săptămână, aventura mea cu una dintre cele 101 cărți. Argumentul pentru campanie, aici.

Librăriile Humanitas, care sprijină proiectul, i-au dedicat o pagină specială de unde puteți cumpăra, cu reducere de 20%, titlurile incluse în listă:

- reducerea este valabilă și pentru versiunile ebook

- discountul se aplică în coșul de cumpărături (cod cupon LISTAISTODOR)