N-avem ce face, ficțiunea este pentru puțini. Prozatorii respectă regulile și dau chestii de stă mâța-n cap. Despre ficționarii care construiesc lumi!

101 cărți românești, campanie istodor.ro&Librăriile Humanitas, are Lista.

Unii contemporani recunosc: băi, și eu gândeam demult, dar, de fapt, urmează uluiți ficțiunea. Și recitesc pentru că nu le vine să creadă.

În literatura română, în proză, oamenii imaginației sunt rari. Nu vorbesc de Rebreanu, Camil Petrescu. Vorbesc de Urmuz, M. H. Simionescu, Agopian, Cărtărescu. Nu-i așa că este o mare diferență între unii și alții? Trebuie recunoscut, însă, fără primii cu greu ți-ai da seama de diferență.

Întâi, cunoști modelele, cusăturile prozei. Îi înțelegi pe Rebreanu, Camil Petrescu, bre, cam așa: am și eu trăiri de astea.

Când te pui însă cu Urmuz, cu MHS, Agopian, Cărtărescu, funcționează simțirea, bineînțeles, dar mai puternică este imaginația, care merge dincolo de rațiune.

Totuși, ficționarii! Ce-nseamnă să ți se ridice zmeul? Ce-nseamnă să ai boașe în proză?

Să ai imaginație.

Ce este imaginația în proză?

Păi, nu e transcrierea realității, este mai mult decât întâmplarea stranie întâlnită pe stradă pusă pe FB. Imaginația pornește de la realități, modele, conjuncturi, FB, Pokemoni și se folosește de ele și le combină atât de tare încât, curând, nu mai este prada lor, este lupul alb, inorogul. Lecturi, logică, posibilități combinatorii, deducții - o lume greu de găsit, de atins în realitatea imediată. Imaginația este dragoste, mai presus de instinct și rațiune. Ți-o furi de nu treci prin celelalte, te halește de nu mergi mai departe. Nu-i așa că-i greu?

În cronologia mea încep cu Odobescu și Cantemir. Raportați la epoca lor, folosesc masiv retorica momentului. Cărți ca ale lui Cantemir? Avea Orientul, la vârsta scrierii cantemirului. Fascinantă rămâne stilistica. Evadarea limbii române din orice chingă.

Cartea despre vânătoare a lui Odobescu? Cartea urmează rețetele elitiste ale vremurilor. Ambele, pentru spațiul românesc, sunt apariții stranii, greu de explicat pentru unii. Cărțile astea sunt greu de citit astăzi. Fac cinste cu un vin bun celor care citesc astăzi Odobescu ori Cantemir.

Cantemir nu se citește din cauza limbii, celălalt nu se deschide din cauza prea tarilor alcooluri, referințelor livrești. Pentru că o carte de asta tare se ține din referințe și, dacă nu le știi, încurci până și tonul: își bate joc de mine, e ironie sau serios? hai sictir!

În cazul lui Urmuz, avem joc de-a simbolurile. Limba română, culmea, este aptă de joacă abia pe vremea lui Urmuz. Joc? Să poți să iei în balon locul comun. În plus, era fapt comun între intelectuali acest "jocul de-a simbolurile" la început de secol 20. Dovada cea mare este avangarda românească, primul și ultimul curent european românesc. Tzara a pornit din țara asta. Urmuz a dat câteva texte peste tot ce a scris toată avangarda.

Ce-i cu MHS, Agopian și Cărtărescu? În plin comunism, trei autori cât o literatură. Să dau vina pe cercul vicios al enclavelor intelectuale? Poate. Lecturi, întâlniri de nivel, cercuri de dezbatere intelectuală, un iz de libertate (MHS), un blocaj total al viitorului.

Sociologic, aici se pot căuta rădăcini. Să caut în ceruri geniu, uite n-o fac. Dincolo însă de toate aceste mecanisme este omul-scriitorul. Felul său de a vedea lucrurile altfel și, lucrul cel mai greu, de a tras-pune, tran-scrie n cuvinte viziunile.

Iată:


1874: Pseudokynegeticos de Alexandru Odobescu

pseudo-kynegetikos_1_fullsize

O minciună vînătorească.

Este o capcană. O vînătoare ce nu va fi niciodată. Deșteptînd cheful unei acțiuni, Odobescu „vînează” doar amănunte filologice, peisaje, dropiile din capul lui, aluzii livrești grele ca bivolul. Stranie operă.

Cartea îi place lui Adrian Lustig, scriitor și om de afaceri:

„Erudiția fără fantezie e degeaba. Dupa lectură, noaptea, am visat dropii și, spre dimineață, pe Diana cu ciuta de la Luvru (martor mi-e cearceaful). De-aia mi-a placut si, poate, de-aia am devenit scriitor.”

 


1883: Istoria Ieroglifică de Dimitrie Cantemir

Istoria-ieroglificaIntrigă politică. Măști animaliere ascund mișelii și orgolii omenești. Omul abject. Puterea este de partea răilor, cîștigătorii vor totul. Binele abia scapă, dar smintit. Cartea răzbunării Cantemirului contra Brîncoveanului a dat una dintre rarele ficțiuni ale literaturii noastre.

Și, în final, ascultă Jordi Savall cîntînd din Kitab-i-musiki (Cartea științei muzicii) a lui Cantemir, pentru cartea aceasta Ahmed al III-lea i-a dat titlul de „Pașă cu trei tuiuri”.

Cartea îi place lui Liviu P. Dinu, profesor universitar de matematică: „Greu de tradus”.


1930: Pagini bizare de Urmuz

Pagini bizare

Descreierată lume extrem de logic.

„Pagini bizare” ce violează gustul comun. O carte cât tot avangardismul autohton. oglinzi de bîlci ale unei realități abia percepute. Simulînd structura fixă a fiziologiilor creează aventurile unor personaje caraghioase, caricaturi ale unor himere. Ca să știi ce-nseamnă cel mai nebun și creativ moment al literaturii române citește neapărat Antologia literaturii române de avangardă realizată de Sașa Pană (1969).

Cartea îi place lui Dan Stanciu, poet&grafician:

Dacă (prin ridicare la absurd, nu prin reducere) întreaga literatură a fost înghiţită de Grummer şi apoi vomitată în mîinile lui Algazy, ceea ce rămîne în urma acestui proces de absorbţie-respingere sînt cîteva Pagini bizare de Urmuz.

Cartea îi place și lui Andrei Oișteanu, etnograf&istoric al religiilor: „Doar patruzeci de pagini bizare. Cea mai mică operă din istoria literaturii romăne, dar cea mai revoluţionară. Copii, luaţi-vă părinţii tunsi si legitimi si duceţi-i duminica să viziteze superba Grădină Antropologică.”


1968, 1971: Ingeniosul bine temperat: Dicționarul onomastic și Bibliografie generală de Mircea Horia Simionescu

Ingeniosul-bine-temperat-Dictionar-onomastic-Mircea-Horia-Simionescu-Editura-Pentru-Literatura-1969-vol-1Ficțiune despre ficțiune.

Literatura își generează la nesfîrșit propria sa materie. O imaginație inepuizabilă, surprinzătoare. Un haz nebun. O forfotă de instincte, țîfne, ambiții, orgolii, nebunii omenești fără sfîrșit. Un bîlci al deșertăciunilor.

 

Cartea îi place lui Constantin Vică:

„Dicționar onomastic de MHS, ca și cartea de telefoane, va rămîne un secret pentru cei mai tineri. Duce cu ea o lume dispărută. Și o proză dispărută, nimeni n-ar mai putea scrie așa astăzi..”


1981: Tache de catifea de Ștefan Agopian

tacheLenevia este regină.

Că doar Tache ne povestește de pe lumea cealaltă. Are timp și răbdare. Normal, nici obiectele, nici oamenii n-au de ce să se grăbească. În carte ți-e cald și miroase a ostropel de iepure.

Cartea îi place cu Adrian Darabană, manager Clubul Țăranului Român:

Agop de catifea" de Costache Vladescu. Ca orice carte mare, are alură de perpetuum mobile”


1984: Manualul întîmplărilor de Ștefan Agopian

UnknownShow voluptuos al imaginației și fanteziei.

Cine-s, domle, Ioan Geograful și Zadic Armeanul? Niște îngeri ridicați din noroiul beției și ținînd teorii, făcînd interpretări savante, colindînd lumile, însoțindu-se cu prieteni miraculoși. Și neîntîmplatele pe care le trăiesc tare sînt plăcute ochiului și minții omenești.

Cartea îi place lui Cătălin Tolontan, jurnalist:

” Pentru mine, evaziunea perfectă a sosit cînd am citit ”Manualul întîmplărilor” al lui Ștefan Agopian.”

 


1989: Visul de Mircea Cărtărescu (ediția necenzurată: Nostalgia, 1993)

627x0Povestește „viscerele” unei conștiințe. O deslănțuire animalică a talentului. O călătorie a la Jung, dar prin lumea mahalalei Oborului bucureștean. Este o invazie fără sfîrșit a universului care naște literatură.

Cartea îi place lui Marius Chivu, critic literar:

„Atunci cînd am citit Nostalgia mi s-a tăiat respiraţia".

 

 

 


 

#ListaluiIstodor e o campanie istodor.ro, continuarea proiectului editorial “101 cărți românești de citit într-o viață” (Polirom 2012; e-book-ul aici). Pe istodor.ro veți găsi, în fiecare săptămână, aventura mea cu una dintre cele 101 cărți. Argumentul pentru campanie, aici.

Librăriile Humanitas, care sprijină proiectul, i-au dedicat o pagină specială de unde puteți cumpăra, cu reducere de 20%, titlurile incluse în listă. Folosiți codul de cupon LISTAISTODOR la coșul de cumpărături. Reducerea e valabilă și pentru ebook-uri.