11416181_991290924245671_4846197611115142233_nA fost la Sf.Sava, acum este studentă. Experiența "Dezvățului" este proaspătă. În plus, are 20 de ani. Concluziile unei adolescente care chiar a învățat carte.

Știați că...

"În mod straniu, elevul român este singurul lăsat pe dinafară în timpul activității educative"

"Există o falsă libertate de exprimare, sancționată prin sistemul de notare, care derutează elevul în privința cerințelor pe care trebuie să le îndeplinească"

"Nu, nu știam că au existat reforme în sistem."

"O inflație de oameni cu mare putere de cumpărare, imbecili și conduși exclusiv de ideea de a avea mai mult vor duce în scurt timp la colaps economic."

"Am vrut la un moment dat să fiu educatoare sau chiar profesoară, crezând că voi avea astfel posibilitatea să insuflu copiilor creativitate, încredere în forțele lor, pasiune și inițiativă. Problema a fost atunci când am realizat că în sistemul actual acest lucru este imposibil."

 

VIDEO Sorina Florea și Andrei Greceanu

1.Profesori memorabili. Ce anume îi făcea astfel?
Există această imagine a elevului român delăsător, dezinteresat, care nu învață materia predată. Eu, dimpotrivă, am dat de multe persoane care se străduie să rețină cantitatea mare de informații, însă nu reușesc să o facă. Asta din cauza penuriei de profesori interesați să stârnească interesul elevilor. Interes nu în sensul performanței, ci acea curiozitate care te face să îți pui singur întrebări și să cauți răspunsuri. Procesul de învățare trebuie scos din sfera mecanicului. În mod straniu, elevul român este singurul lăsat pe dinafară în timpul activității educative. El primește informația și o redă în forma exactă, nefiind cu adevărat implicat, necontribuind cu nimic. Profesorii memorabili sunt aceia care te fac să reții înțelegând, participând intelectual.

2.Ce anume derutează în sistem?
Pretenția de a fi originali în timp ce reproducem lecția predată. Paradoxul de a fi încurajați să depășim cele ce s-au spus/gândit înaintea noastră, fiindu-ne în același timp interzis să părăsim direcția dată. O falsă libertate de exprimare, sancționată prin sistemul de notare, care derutează elevul în privința cerințelor pe care trebuie să le îndeplinească. Este ca și cum elevilor le este permis să aibă un alt raționament, dar este obligatoriu să ajungă la aceeași concluzie.

3.Cît de mult au contat lipsa de chef a profesorilor, salariile mici, etc.?
Contează. Și sistemul de învățământ merge pe principiul primești ceea ce dai. Atunci când profesorul investește energie și suflet în activitatea de la ore, atunci și elevii sunt mult mai receptivi. Lipsa "stimulentelor" precum un salariu mai mare, inexistența unei ierarhizări valorice a cadrelor didactice, mitul vechimii în profesie contribuie la o atmosferă stagnantă la orele de curs.

4.Ați simțit în vreun fel schimbările, reformele din sistem?
Nu, nu știam că au existat reforme în sistem. Dacă vă referiți la schimbarea frecventă a structurii bacului și a evaluărilor naționale, da, pe acelea le-am (re)simțit.

5.Vedeți viața fără învățare, fără educația de la școală? Bani se fac și fără învățătură.
Nu. Dacă mergem pe premisa că banii înseamnă putere, atunci vom avea o combinație foarte periculoasă, putere și ignoranță. O inflație de oameni cu mare putere de cumpărare, imbecili și conduși exclusiv de ideea de a avea mai mult vor duce în scurt timp la colaps economic. Poate e prea mult și prea filozofic să parcurgi istoria universală, dar măcar o sincronizare cu acel "saeculum" lovinescian trebuie să existe, iar asta tot învățare se cheamă.

6.De ce vreți ai vrut să te faci profesor?
Am vrut la un moment dat să fiu educatoare sau chiar profesoară, crezând că voi avea astfel posibilitatea să insuflu copiilor creativitate, încredere în forțele lor, pasiune și inițiativă. Problema a fost atunci când am realizat că în sistemul actual acest lucru este imposibil. E derutant pentru copil și frustrant pentru profesor. Dacă inițiativa nu întâmpină imediat un răspuns negativ, atunci se confruntă cu lipsa de finanțare sau cu o birocrație demnă de romanele lui Kafka. Pentru a ține o oră în aer liber trebuie să anunți școala cu cel puțin o săptămână înainte, pentru a se cere voie de la inspectorat, iar apoi trebuie completate formulare de către fiecare părinte pentru a-și exprima acordul.

7.Ce așteptări aveți în viitor, de la facultate?
În mod ideal, aș dori ca facultatea să îmi ofere un mentor. Nu un model intangibil, ci un îndrumător spiritual. Facultatea de Drept trebuie să producă persoane capabile nu doar să înțeleagă legi, ci oamenii și viața înșiși, în toată complexitatea lor.